Blog: Event Marketing 2.0

AppAfhankelijk van social media, te veel communicatie kanalen beschikbaar, een stijgende populariteit van zoekmachine marketing.. hoe blijf je effectief en nog belangrijker, wat is de juiste event marketing en communicatie voor jouw bedrijf of evenement?

In mijn vorige blog (‘Intieme feestjes en gratis dance festivals’) noemde ik de gevreesde begrippen: event- marketing en communicatie. Waarom gevreesd? Nog nooit zo snel kan je als bedrijf op social media service met sales combineren. Voorbeeld? Twitter iets over klachten over je vlucht van KLM en ontvang online een kortingscode voor een kopje koffie o.i.d. KLM scoort meteen met het maken van reclame voor haar reactievermogen én service (je zorgt natuurlijk dat de klant meteen tevreden is). Nu is dit positief voor KLM, maar zodra dit fenomeen bekend werd is het waanzinnig snel gegaan met reactie op reactie met social marketing. Online strijden voor de beste service en tegelijkertijd reclame maken. Bedenk dus als bedrijf hoe belangrijk het is om op de hoogte te blijven van wat er allemaal speelt in deze gevaarlijke online wereld.

Social media wordt omarmd door de event marketing wereld en zoals ik reeds verteld heb, brengt het gigantische gevolgen met zich mee. Zowel positief als negatief. Lastig om te zeggen hoe je dit effectief kan gebruiken om een betere positie te veroveren in de event wereld. Via social media mis je vooral het concept commitment en echt, dat heb ik meegemaakt: ‘Ik weet zeker dat die vriend komt, hij zou nog ongeveer 7 vrienden meenemen’ et cetera. Die vriend kwam niet, waardoor die 7 vrienden ook niet kwamen. Blindweg vertrouwen is dus blijkbaar geen optie. Reken maar op een plan A, B, C en misschien wel D. Dat kost tijd en nog véél meer.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen, is dat je alle kanalen stuk voor stuk effectief moet gaan gebruiken, wat ook wel de marketing mix wordt genoemd. Excuses zoals gebrek aan kennis, geld en tijd zijn bekend maar dan kan je alvast wennen aan een lege planning en verveelde klanten.

Nu zijn er bedrijven die zich al 200% inzetten voor de klant en dit belangrijke fenomeen, door middel van Event Driven Marketing. Een zogenaamde filosofie gericht op klant en klantbehoud. Opgaan in klantbeleving en streven naar de juiste klantwaarde. Dit kost pas tijd, geld en kennis! Streven naar zo min mogelijk kosten, op jacht naar oplossingen van korte-termijn en eeuwig verbeterde technologie maken het streven naar de juiste klantwaarde en opgaan in de klantbeleving steeds moeilijker en het is juist zo belangrijk! De verwachtingen van de klant stijgen nog steeds, jij verwacht immers ook dat het volgende evenement spectaculair en uitstekend verzorgd is. En uiteindelijk zal de prestatie van de marketeers invloed hebben op de financiële afdeling van het bedrijf. Je snapt zelf wel waar je dan moet beginnen. Je wilt niet op het matje komen van de baas.

Meer redenen om van de traditionele manier van marketing af te stappen worden genoemd in een artikel over de content marketing machine. Tijd om die te bouwen en te gebruiken, want de cijfers liegen er niet om. Door digitaal te gaan, sluit je kosten voor onder andere de distributie en dit kan leiden tot 62% minder kosten dan dat je het op de traditionele manier zou doen (papier, manuren etc.)! Wist je bijvoorbeeld dat 44% van direct mailing via de brievenbus zo de container in gaan? Mensen hebben daar geen zin in. En zorg dat je op nummer 1 van de zoekmachines staat, want 85% van de bezoekers klikt niet door naar pagina 2, ook daar hebben ze geen zin meer in (hebben mensen dat ooit wel gedaan?). Eén lichtpuntje, de 65plussers zijn wat minder snel met digitale marketing en zullen dus ook wat meer mailing openmaken. Dus mocht je toch zo eigenwijs zijn, dan zijn er vast nog enkele klanten over.

Nooit stonden we directer in contact met de klant. Alles is mogelijk, maar wacht niet met het brainstormen over de marketing mix! In mijn volgende blog zal ik schrijven hoe bijvoorbeeld de marketing mix en de zoekmachines in zijn werk gaan, zodat dit effectief toegepast kan worden. En smoesjes over geld, tijd en kennis wil ik niet horen! Een leuk feitje om mee af te sluiten; 55% van de internet gebruikers lezen maandelijks blogs en 46% zelfs dagelijks. Dat is dan weer leuk voor mij en ook een tip natuurlijk! Ga bloggen!

Door Anouk Slierendregt