Blog: Netwerken voor dummies

netwerk plaatjeWat doe jij aan je netwerk? Nodig je potentiële klanten uit voor een zeiltochtje of red je jezelf van het netwerken en kies je voor een telefoontje of een appje? Misschien is het helemaal niets voor jou, dat ontbijten en gezellig doen terwijl het 7 uur is en je net uit bed komt. Menig Nederlander is voorstander, misschien niet van het ontbijt, maar is het eigenlijk wel essentieel voor succes? Netwerken geeft vooral het negatieve beeld af van een receptie of borrel met de glas in het hand de mensen te bekijken in nette pakken en hoge hakken, om vervolgens met hun gladde praatjes hun commerciële praatje aan te horen. Maar is dat eigenlijk wel zo?

 

Dat netwerken toch nodig is, is één ding waar ongeveer iedereen het ongetwijfeld over eens is. Tegenwoordig ben je niet meer zo zeker dat je morgen weer terug op kantoor kan komen. Het kan zomaar zijn dat de functie geschrapt is door plotselinge organisatieverandering. Door netwerken blijf je op de hoogte welke ontwikkelingen er in jouw vakgebied zijn en welke trends je toe kunt passen. Het is volgens velen, een gemiste kans wanneer je niet aan je zogenaamde back up plan werkt. Het zegt namelijk vrij veel dat LinkedIn wereldwijd meer dan 300 miljoen leden mag onderhouden. Dat is van 2009 tot februari 2014, een groei van 380%! Met 5.600.000 bezoekers per maand uit Nederland, is LinkedIn een succesvol transparant netwerk dat vol loopt met recruiters op zoek naar (vooral) jong talent. Ook voor harde werkers met een fulltime baan kan het dus handig zijn om je toch te blijven ontwikkelen en jezelf naar dat netwerkontbijt te slepen, al heb je een ochtendhumeur (laat dat vooral niet merken).

 

Het beginnen, onderhouden en vooral ontwikkelen van een goede zakelijke relatie met een klant is erg belangrijk geworden in ons huidig bestaan. Er hangt een waarde aan de relatie, want doe jij iets voor de klant, dan hoop je er iets voor terug te krijgen. Het zou een verspilling zijn van je energie en de uitgaven aan de zeiltocht als je er niets mee wint. Daarom is het belangrijk om je klant kwalitatief te onderhouden en dat kost tijd… en geld.. Tenminste, als je voor dat diner kiest en niet voor het telefoontje. En wat is dan de optimale techniek voor efficiënt netwerken? Ik doe een poging.

 

Terugkomend op het commerciële praatje in het begin: het is niet nodig, spontane gesprekken worden zeker meer gewaardeerd en een zogenoemde elevator pitch is niet waar de meeste andere netwerkers op zitten te wachten. Tevens is tegenwoordig de vraag ‘wat doe je’, een grijsgedraaide plaat, toon wat creativiteit. Wees voorbereid en kom op tijd! Probeer de aandacht bij je gesprekspartner te houden, want naar je horloge kijken of naar andere netwerkers, is niet de bedoeling. Toon ook initiatief en ga op zoek naar nieuwe gezichten, het is soms moeilijk, maar zet jezelf er toe! In een kwalitatief goede relatie gaat veel energie en aandacht zitten, probeer dan ook niet meteen te hard van stapel te lopen en ga eerst uitzoeken wat je elkaar kan bieden door middel van praten, praten en praten. Wees vooral geïnteresseerd, luister goed en vergeet geen plezier te hebben! En een laatste, vooral praktische tip: houd je rechterhand vrij om handen te schudden en sla niet toe op ingewikkelde hapjes waar je twee handen voor nodig hebt.

 

Netwerken is dus wel wat meer dan het strooien van zo veel mogelijk visitekaartjes. Bouw en investeer in een sterk netwerk, veel relaties kunnen iets betekenen in de toekomst, mits je ze onderhoudt. Je wilt dat ze jou gaan aanbevelen in hun netwerk.

 

Ga naar dat ontbijt, organiseer een diner of borrel en ga netwerken! Misschien ontmoet je wel je toekomstige zakenpartner!

 

Geschreven door Anouk Slierendregt